
REPUBLIKA HRVATSKA       
VIJEĆE ZA ELEKTRONIČKE MEDIJE 
 
        Zagreb, 12. lipnja 2013. 
 

Z A P I S N I K 
 

s 38-13 sjednice Vijeća za elektroničke medije, održane dana 12. lipnja 2013.  
 

Započeto u 10.05 
 
PRISUTNI: Zdenko Ljevak (do 12,25), Ernest Strika, Damir Hajduk, Suzana Kunac, Vesna 

Roller i Gordana Simonović 
 
OSTALI 
PRISUTNI: Tomislav Pupačić i Matija Zeko 
 
Sjednicu je otvorio predsjednik Vijeća Zdenko Ljevak i konstatirao da postoji kvorum za 
donošenje pravovaljanih odluka te predložio sljedeći: 
 
 
D N E V N I   R E D: 

1. Ovjera zapisnika 
2. Izvršenje zaključaka 
3. Prijedlog Pravilnika o visini i načinu plaćanja naknada 
4. Postupanje po odluci Visokog upravnog suda – Odluka o davanju koncesije za obavljanje 

djelatnosti pružanja medijske usluge radija na području Grada Nova Gradiška i Općina 
Rešetari, Dragalić i Cernik (L-NG) 

5. Zahtjev nakladnika Nezavisna televizija d.o.o. i TV Dalmacija d.o.o. za povezivanje u 
televizijsku programsku mrežu 

6. Prijedlog za upis u Upisnik elektroničkih publikacija 
7. Nadzor nad radom nakladnika 
8. Razno 

 
 

Predloženi dnevni red jednoglasno je prihvaćen  
 

Ad. 1. 
Ovjereni su zapisnici 36-13 i 37-13 sjednice Vijeća. 
 
 
Ad. 2. 
Izvršeni su svi zaključci sa 36-13 i 37-13 sjednice Vijeća. 
 
 
Ad. 3. 
Budući da nije usvojen Pravilnik o visini i načinu plaćanja naknada, Vijeće je raspravljalo o 
mogućnosti izrade novog teksta Pravilnika, tj. o dopuni teksta. Također je raspravljano i o 
potrebi ponovnog provođenja javne rasprave. 



 2 

Zaključeno je kako će stručna služba napraviti novi prijedlog teksta Pravilnika te ga uputiti Vijeću 
na očitovanje. Nakon usvajanja novog prijedlog teksta Pravilnika, provest će se javna rasprava. 
 
 
Ad. 4. 
Odlučeno je: 
Koncesija za obavljanje medijske djelatnosti radija na području Grada Nova Gradiška i Općina 
Rešetari, Dragalić i Cernik (L-NG); 98.1 MHz daje se ponuditelju Radio-Psunj d.o.o. Nova 
Gradiška, OIB: 55239245471. 
 
 
Ad. 5. 
Raspravljano je o zahtjevu nakladnika televizije Nezavisna televizija d.o.o. i TV Dalmacija d.o.o. 
za povezivanje u programsku mrežu. Vijeće ne može dati suglasnost na navedeni zahtjev budući 
su nakladnici unatoč upozorenju naznačili kako se radi o nacionalnoj mreži iako konkretna mreža 
ne ispunjava kriterije za nacionalnu mrežu te nisu izvršili kategoriziranje sadržaja sukladno 
Pravilniku o detaljnim mjerilima za određivanje audiovizualnih i/ili radijskih programa koji se 
smatraju vlastitom proizvodnjom. 
Odlučeno je: 
Uskraćuje se davanje prethodne suglasnosti za povezivanje u programsku mrežu nakladnicima 
televizije TV Dalmacija d.o.o. i Nezavisna televizija d.o.o. 
 
 
Ad. 6. 
Na temelju članka 80. stavka 2. i 3. Zakona o elektroničkim medijima i članka 9. stavka 1. 
Pravilnika o upisniku pružatelja medijskih usluga i elektroničkih publikacija, u Knjigu 
pružatelja elektroničkih publikacija upisuje se kako slijedi: 
 

Rbr. NAZIV NAKLADNIKA NAZIV PUBLIKACIJE URL 

1. ALECTA j.d.o.o. Slavonije Live www.slavonija-live.com 

2. URIHO In portal.hr www.in-portal.hr 

3. 
Udruga hrv. – šved. 
prijateljstva „Aurora“ 

Aurora www.aurora.hr 

4.  GLAS SLAVONIJE d.d. Slavonski radio www.glas-slavonije.hr 

 
Povjerenstvo je Vijeću predstavilo i popis od 4 pružatelja elektroničkih publikacija koji ne 
zadovoljavaju uvjete za upis u Knjigu pružatelja elektroničkih publikacija. Istima će biti upućen 
dopis kojim ih se obavještava o navedenom. 
 
Izvršen je ispis pružatelja elektroničke publikacije ANWA.com.hr, trgovačkog društva Neronart 
d.o.o. te upis novog pružatelja, Udruge Zebra. 
 
 
Ad. 7. 
 
a) 
Predstavljena je pritužba izbornih kandidata na program nakladnika Televizije Slavonije i Baranje 
d.o.o. Smatraju kako je u programu zastupljena samo jedna opcija. 

http://www.in-portal.hr/
http://www.aurora.hr/


 3 

Zaključeno je kako će se napraviti analiza programa u trajanju od 7 dana kako bi se dobile 
relevantne informacije. 
 
b) 
Predstavljena je pritužba građana na nakladnika televizije VTV-VARAŽDINSKA TELEVIZIJA d.o.o. 
zbog izborne promidžbe kandidata na izborima u emisiji koja nije imala oznaku da se radi o 
sponzoriranom programu. 
Zaključeno je kako će se zatražiti očitovanje od nakladnika zbog kršenja članka 17. st. 4. ZEM-a. 
 
c) 
Predstavljena je pritužba Pravobraniteljice za djecu zbog objave članaka o nasilju nad djetetom u 
školi zbog otkrivanja identiteta djeteta. 
Zaključeno je kako će se od pružatelja elektroničkih publikacija Udruga Javno, 24 sata d.o.o., 
Večernji list d.o.o. te Hrvatski telekom d.d. zatražiti očitovanje zbog kršenja članka 12. st. 3. 
ZEM-a te članka 3. st. 2. Pravilnika o zaštiti maloljetnika. 
 
d) 
Predstavljena je analiza programa nakladnika televizije – Nezavisna televizija d.o.o. i to analiza 
udjela informativnog programa. Utvrđen je nedostatan udio informativnog programa. 
Zaključeno je kako će se od nakladnika zatražiti očitovanje zbog uočenog nedostatka 
informativnog programa kao i zbog neoznačavanja sponzoriranog programa. 
 
e) 
Predstavljena je analiza programa nakladnika radija – RADIO VIROVITICA d.o.o. temeljem 
dostavljenih snimaka programa nakon održanog sastanka s predstavnikom nakladnika. Utvrđeno 
je kako nakladnik i dalje ne poštuje odluke iz treće po redu opomene od 8. siječnja 2013. te nije 
uskladio svoj program s programskog osnovom iz 2011. godine. 
Odlučeno je: 
Privremeno, na rok od trideset (30) dana, oduzima se koncesija za obavljanje djelatnosti 
pružanja medijske usluge radija na području grada Virovitice (G-VT) nakladniku radija – 
trgovačkom društvu RADIO VIROVITICA d.o.o., Virovitica, Trg. dr. Franje Tuđmana 6, OIB: 
38448471127. 
Nalaže se nakladniku da u roku od trideset (30) dana od dana zaprimanja odluke uskladi 
emitiranje programa s programskom osnovom iz 2011. za koju ima suglasnost Vijeća za 
elektroničke medije. 
Nalaže se nakladniku da po isteku roka dostavi Vijeću dokaze o ispunjenju naloga – snimke 
programa i očevidnike objavljenog programa za 7 dana (5 radnih dana i 2 dana vikenda) te 
očitovanje na koji je način usklađeno emitiranje programa s programskom osnovom za koju 
ima suglasnost Vijeća. 
 
f) 
Predstavljena je analiza programa nakladnika radija – RADIO 101 d.o.o. Utvrđeno je kako 
nakladnik nema dovoljan udio programa vlastite proizvodnje. 
Zaključeno je kako će se od nakladnika zatražiti očitovanje o kršenju članka 36. st. 6. ZEM-a. 
 
g) 
Predstavljena je analiza programa više radijskih nakladnika zbog sponzoriranja vremenske 
prognoze i prometnih informacija, a koji predstavljaju informativni program. 



 4 

Zaključeno je kako će se od nakladnika zatražiti očitovanje o kršenju članka 17. stavka 4. ZEM-a. 
 
h) 
Predstavljena je analiza programa Hrvatske radiotelevizije – emisije Olimp koja je emitirana 2. 
svibnja na HRT 2, te kao prilog u emisiji Sport (Dnevnik). Gost emisije Ivano Balić nosio je majicu 
s logotipom Li Ning te govorio o angažmanu za tu tvrtku kao zastupnik. 
Zaključeno je kako će se od HRT-a zatražiti očitovanje zbog kršenja članka 16. stavka 2. ZEM-a. 
 
i) 
Predstavljen je predmet Gradske televizije d.o.o. Nakladniku je 11. travnja 2013. izrečena 
opomena zbog promjene programske osnove za više od 10% bez prethodne suglasnosti Vijeća te 
je ujedno nakladniku naloženo da u roku od 30 dana uskladi program s važećom programskom 
osnovom te da o tome dostavi dokaze. Nakladnik po proteku navedenog roka nije dostavio 
dokaze o usklađenju programa. 
Odlučeno je: 
Privremeno, na rok od trideset (30) dana, oduzima se koncesija za obavljanje djelatnosti 
pružanja medijske usluge televizije na području digitalne regije d71 – gradovi Zadar i Nin, te 
općine Poličnik, Zemunik Donji, Bibinje, Sukošan, Preko, nakladniku televizije – trgovačkom 
društvu GRADSKA TELEVIZIJA d.o.o., Zadar, Molatska bb, OIB: 44461568742. 
Nalaže se nakladniku da u roku od trideset (30) dana od dana zaprimanja odluke uskladi 
emitiranje programa s programskom osnovom iz 2012. za koju ima suglasnost Vijeća za 
elektroničke medije. 
Nalaže se nakladniku da po isteku roka dostavi dokaze o ispunjenju naloga – snimke programa 
i očevidnike objavljenog programa za 7 dana (5 radnih dana i 2 dana vikenda) te očitovanje na 
koji je način usklađeno emitiranje programa s programskom osnovom za koju ima suglasnost 
Vijeća. 
 

Dovršeno u 13,40 
 
 

NASTAVAK  
38-13 sjednice Vijeća za elektroničke medije, održane dana 18. lipnja 2013.  

 
Započeto u 10.00 

 
PRISUTNI: Zdenko Ljevak, Ernest Strika, Damir Hajduk, Suzana Kunac, Vesna Roller i 

Gordana Simonović 
 
OSTALI 
PRISUTNI: Tomislav Pupačić i Matija Zeko 
 
Sjednicu je otvorio predsjednik Vijeća Zdenko Ljevak i konstatirao da postoji kvorum za 
donošenje pravovaljanih odluka te predložio sljedeći: 
 
D N E V N I   R E D: 

7. Nadzor nad radom nakladnika (nastavak) 
8. Razno 

 



 5 

j) 
Predstavljeno je očitovanje nakladnika televizije – RTL Hrvatska d.o.o. vezano uz istodobno 
emitiranje reklamnih blokova na kanalima RTL i RTL 2. Nakladniku je već izrečeno upozorenje 
kojim mu je dan rok od 30 dana za usklađenje s odredbama ZEM-a. U očitovanju nakladnik 
navodi kako mu je potrebno više vremena za prilagodbu budući da mora kupiti dodatne uređaje 
te zaposliti ljude. 
Zaključeno je kako će se nakladniku uputiti dopis u kojem mu se nalaže da do 1. rujna 2013. 
uskladi emitiranje reklamnih blokova s odredbama ZEM-a te da dostavi dokaze o postupku 
nabave uređaja potrebnih za odvojeno reklamiranje reklamnih blokova. 
 
k) 
Predstavljeno je očitovanje nakladnika RTL Hrvatska d.o.o. o isticanju sponzora prilikom 
intervjua sa Natkom Zrnčićem Dimom u emisiji RLT Danas od 6. prosinca 2012.  
Odlučeno je: 
Nakladniku televizije RLT Hrvatska d.o.o. izriče se upozorenje zbog kršenja članka 16. stavka 2. 
ZEM-a (nedopuštenost prikrivenih audiovizualnih komercijalnih komunikacija). 
 
l) 
Predstavljeno je očitovanje Dubrovačke televizije d.o.o. vezano uz emisiju o projektu golfa na 
Srđu koja je emitirana 11. travnja 2013. 
Odlučeno je: 
Nakladniku televizije Dubrovačka televizije d.o.o. izriče se upozorenje zbog kršenja članka 29. 
stavka 1. ZEM-a (odvajanje oglasnog sadržaja od uredničkog sadržaja). 
 
m) 
Predstavljeno je očitovanje Nezavisne televizije d.o.o. vezano uz emitiranje crtanog filma 
„Čupavci“. 
Odlučeno je: 
Nakladniku televizije Nezavisna televizija d.o.o. izriče se upozorenje zbog kršenja članka 26. 
stavka 2. ZEM-a (nisu dopušteni audiovizualni programi koji mogu ugroziti fizički, mentalni i 
moralni razvoj maloljetnika). 
 
n) 
Predstavljen je očitovanje Arting d.o.o. temeljem provedene analize programa. 
Odlučeno je: 
Nakladniku radija Arting d.o.o. izriče se upozorenje zbog promjene programske osnove za više 
od 10% bez prethodno pribavljene suglasnosti Vijeća. Nalaže se nakladniku da u roku od 30 
dana dostavi dokaze o usklađenju s važećom programskom osnovom. 
 
o) 
Predstavljeno je očitovanje pružatelja elektroničke publikacije udruge NG Buntovnici koja u 
sklopu elektroničke publikacije emitira i glazbu. 
Zaključeno je kako takav način emitiranja glazbe predstavlja linearni program koji je urednički 
oblikovan te je potrebno uputiti pružatelja da zatraži zahtjev za davanje dopuštenja temeljem 
članka 79. ZEM-a. 
 
p) 



 6 

Predstavljeno je izvješće o provedenom postupku neposrednog nadzora nad radom nakladnika 
radija Ragan d.o.o. Utvrđeno je kako nakladnik emitira samo glazbu te kako ne ispunjava 
minimalne tehničke uvjete (oprema za snimanje u kvaru). 
Odlučeno je: 
Nakladniku radija Ragan d.o.o. izriče se upozorenje zbog promjene programske osnove za više 
od 10% bez prethodno pribavljene suglasnosti Vijeća. Nalaže se nakladniku da u roku od 30 
dana dostavi dokaze o usklađenju s važećom programskom osnovom te da dostavi dokaze o 
ispunjavanu tehničkih uvjeta te dokaz o pribavljenom dopuštenju od ovlaštene udruge za 
ostvarivanje kolektivnih autorskih prava. 
 
 
Ad. 2. 
Po navedenoj točki nije bilo rasprave. 
 
 
 

Dovršeno u 11.15 
 
 
 
Zapisnik sastavio       Predsjednik Vijeća 
 
Matija Zeko       Zdenko Ljevak 


